Jak szklanka wody usprawnia pracę mózgu?

Mądrości ludowe naszych przodków podkreślały, że woda jest niezbędna dla wydajnej pracy całego organizmu. W miarę rozwoju medycyny, pojawiło się wiele nieoficjalnych danych sugerujących, że spożywanie wystarczającej ilości wody podnosi zdolność koncentracji w szkole/pracy oraz ma wpływ na poprawę nastroju zarówno u dzieci, jak i u dorosłych.

Literatura na temat wpływu suplementacji wody na organizm szybko rośnie, jednak w tej chwili nadal jest niewystarczająca. Sukcesem można określić badania przeprowadzone przez specjalistów z University of East London w 2013 roku, które odnotowały, że szklanka wody może usprawniać pracę mózgu aż o 14%.

Eksperyment ten przeprowadzono na 34 mężczyznach i kobietach, którzy zostali dwukrotnie poddani testom umysłowym – pierwszy raz po spożyciu batonika zbożowego, a po raz kolejny – po popiciu batonika butelką wody. Należy zaznaczyć, że osoby biorące udział w badaniu nie jadły ani nie piły przez 12 godzin przed eksperymentem. W toku tych badań zaobserwowano, że osoby, które nie odczuwały pragnienia na początku eksperymentu były równie szybkie w testach reakcji po spożyciu, jak i bez szklanki wody. Natomiast badani, którzy już na wstępie odczuwali pragnienie, po wypiciu szklanki wody usprawnili wykonywanie swoich testów i opracowali zadania aż o 14% szybciej niż poprzednio.

Dlaczego tak się stało?

Naukowcy doszli do wniosku, że dostarczenie organizmowi wody pozwoliło „uwolnić” te obszary mózgu, które dotychczas były zaabsorbowane wysyłaniem sygnałów stymulujących ciało do zaspokojenia pragnienia. Inni eksperci ogłosili, że w przypadku niewystarczającej ilości wody do picia istota szara mózgu zaczyna się kurczyć, przez co trudniej o efektywne procesy myślowe.

Brytyjscy naukowcy postawili sobie za zadanie przeskanować mózgi nastolatków po półtora godzinnej jeździe na rowerze. U sportowców, którzy mieli na sobie szczelną odzież i stracili około kilograma potu, tkanka mózgowa skurczyła się i oddaliła od wewnętrznej powierzchni czaszki – wystarczyło 90 minut stałej utraty potu, żeby obkurczyć mózg tak samo, jak w czasie jednego roku starzenia organizmu! Po szklance wody lub dwóch mózgi badanych sportowców szybko wróciły do normy.

Pamiętaj,

  • dorosły organizm zawiera od 60% do 70% wody, a niemowlęcy nawet do 80%.
  • „Ważną piątką” narządów nazywamy: mózg, serce, płuca, wątrobę i nerki
  • Dla ich właściwego nawodnienia warto przyjmować 2,5 litra płynów każdego dnia.

Żyj zdrowo!

Opracowano na podstawie:
Edmonds C., Crombie R., Gardner M.: Subjective thirst moderates changes in speed of responding associated with water consumption. Frontiers in Human Neuroscience 2013; Volume 7, Article 363