O NASTOLETNIEJ DEPRESJI Z NASTOLATKAMI… PODSUMOWANIE PIERWSZEJ EDYCJI PROGRAMU LEKCJI O DEPRESJI W SZKOŁACH

10 spotkań z młodzieżą w 6 miastach w całej Polsce,   razem  224 uczniów oraz 18 nauczycieli i pedagogów – to bilans pilotażowego programu lekcji o depresji w szkołach ponadpodstawowych przeprowadzonego w ramach 13. edycji kampanii społeczno-edukacyjnej Forum Przeciw Depresji – (Nie)widzialna Nastoletnia Depresja. Program w szkołach był realizowany przy wsparciu Fundacji Edukacji Społecznej.

Dziś dla wielu nauczycieli wyzwaniem i dużą trudnością jest podejmowanie rozmowy o depresji nawet, jeśli widzą problem wśród swoich uczniów. Wynika to często z poczucia braku wystarczającej wiedzy i kompetencji, a niekiedy strachu, że podjęte działania czy słowa mogłyby przynieść więcej szkody niż pożytku. Prawdą jest jednak to, że nie można być biernym widząc problem depresji u kogoś z naszego otoczenia. Nie można bać się reagować czy dawać wsparcie.

Dlatego powstał program i scenariusz lekcji o depresji, którego podstawowym zadaniem jest wsparcie metodyczne kadry pedagogicznej (nauczycieli, dyrektorów szkół, pedagogów, psychologów szkolnych)  w realizacji zajęć edukacyjnych poświęconych tematowi depresji wśród osób młodych. W ramach programu, podczas interaktywnych zajęć, edukatorzy z Fundacji Edukacji Społecznej przekazywali najważniejsze zagadnienia dotyczące przyczyn depresji, jej objawów i przebiegu, wspierania chorego i możliwych form pomocy.

Zajęcia na temat depresji zostały zrealizowane w:

  1. Nowym Dworze Mazowieckim, w Zespole Szkół nr 2
  2. Warszawie, w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Króla Władysława IV
  3. Puławach, w Liceum Ogólnokształcącym nr VI przy zespole Szkół nr 3
  4. Gdańsku, w XIII Liceum Ogólnokształcącym przy Zespole Szkół nr 10
  5. Zielonej Górze, w Zespole Szkół Zawodowych PBO
  6. Łomży, w II Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Konopnickiej

We wszystkich placówkach, w których  odbyły się zajęcia, dyrekcje szkół, psychologowie  i pedagodzy widzieli dużą potrzebę realizowania tego typu spotkań dla uczniów, a dodatkowo wyrazili chęć na kontynuowanie programu w przyszłości. Nauczyciele  zaś w rozmowach z edukatorami podkreślali, że problem jest coraz bardziej powszechny i widoczny. Zwracali uwagę, że działania uświadamiające czym jest depresja, jak może się przejawiać oraz jak w praktyce można wesprzeć osoby zmagające się z tym problemem – są obecnie bardzo ważnym elementem realizacji szkolnego programu profilaktyki.   

Z rozmów z pedagogami szkolnymi wynikało, że zaproponowane zajęcia oraz ich formuła – otwartej rozmowy, filmów, wskazówek jest ogromnym wsparciem dla szkoły i dla nich samych.

„Historie ludzi, którzy przechodzili tę chorobę”, „szczera rozmowa czy „możliwość swobodnej wypowiedzi” – to młodzi uczniowie docenili najbardziej w trakcie zajęć. Widać było, że problem depresji nie jest im często obcy, a nade wszystko nie jest im obojętny, a to czego potrzebują najbardziej ze strony nas – dorosłych to szczera, otwarta rozmowa.

 „Wskazówki jak pomóc osobie chorej”, „porady jak rozmawiać z osobą zmagającą się z depresją” czy „informację co to jest depresja i dlaczego również młodzi chorują” – to wiedza, która okazała się najbardziej wartościowa dla uczniów, którzy uczestniczyli w zajęciach.

Często było tak, że lekcja o depresji nie kończyła się wraz z dzwonkiem. Uczniowie chętnie dyskutowali również po zakończeniu zajęć. Pokazuje to, jak duża jest potrzeba rozmowy na ten temat. W ankietach ewaluacyjnych młodzi ludzie zaznaczali, że temat depresji jest bardzo istotny w obecnych czasach, natomiast otwarte o nim mówienie dla wielu osób okazuje się być pomocne i ułatwia przełamywać tabu choroby – zaznacza Agnieszka Górecka z Fundacji Edukacji Społecznej. Niektórzy uczniowie  przychodzili w przerwie zajęć dopytać się o proste techniki redukowania stresu, ale też radzenia sobie z agresją, czy obniżonym nastrojem – dodaje Górecka.

Potrzeby są ogromne, skala problemu duża. Zarówno do Fundacji, jak i do nas – organizatora kampanii, zgłaszały się też inne szkoły, które usłyszały o projekcie i które również były bardzo zainteresowane realizacją lekcji o depresji dla swoich uczniów. Dlatego mamy nadzieję, że w najbliższym roku szkolnym uda nam się  przeprowadzić kolejny cykl takich lekcji, aby z praktyczną i merytoryczną wiedzą o depresji i sposobach pomocy w chorobie dotrzeć do jak największej grupy młodzieży – zaznacza Ewa Ciepałowicz, Servier Polska – organizator Forum Przeciw Depresji.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w ten projekt!

0 replies on “O NASTOLETNIEJ DEPRESJI Z NASTOLATKAMI… PODSUMOWANIE PIERWSZEJ EDYCJI PROGRAMU LEKCJI O DEPRESJI W SZKOŁACH”