Zapraszamy nauczycieli, pedagogów i psychologów oraz innych pracowników sektora edukacji szkół podstawowych i ponadpodstawowych na bezpłatne szkolenie na temat kryzysów zdrowia psychicznego i depresji wśród dzieci i młodzieży, które odbędzie się w wersji on-line.
Celem szkolenia jest przekazanie rzetelnej wiedzy i praktycznych informacji na temat prewencji kryzysów w obszarze zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, jak również potrzeb dzieci w kryzysie emocjonalnym.
Szkolenie realizowane jest w ramach kampanii społecznej Forum Przeciw Depresji, która została objęta patronatem merytorycznym Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego.
Rejestracja
Aby się zarejestrować na szkolenie należy wypełnić formularz dostępny pod linkiem poniżej:
Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
* Ilość miejsc ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń
* Materiały edukacyjne będą dostępne w formie online
* Możliwa jest wysyłka materiałów w wersji drukowanej, dla tych uczestników, którzy podczas rejestracji podadzą adres do korespondencji
* Potwierdzeniem rejestracji jest otrzymanie od organizatorów wiadomości e-mail z informacją o wpisaniu na listę uczestników szkolenia
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:
Jak rozpoznać nastoletnią depresję? 45 min (+15 min Q&A)
Małgorzata Łuba – psycholożka, trenerka, certyfikowana suicydolożka
Perspektywa psychoterapeutyczna
- Epdemiologia: wskaźniki WHO, badanie EZOP II, badania przesiewowe i sondażowe w okresie pandemii
- Kryteria diagnostyczne rozpoznania epizodu depresyjnego
- Wpływ choroby na funkcjonowanie dziecka
- Objawy depresji: specyficzne dla dzieci i dorosłych / specyficzne tylko dla dzieci i młodzieży (z omówieniem na przykładach).
Uczeń z podejrzeniem depresji. Jak rozmawiać z rodzicem? 45 min (+15 min Q&A)
Agnieszka Górecka – Fundacja Edukacji Społecznej pedagożka, terapeutka TSR, trenerka umiejętności psychospołecznych
Przedstawienie perspektywy rodzica, który dowiaduje się, że dziecko choruje na depresję, praca z oporem, motywowanie do podjęcia działań na rzecz dzieci. Wskazanie form pomocy oraz miejsc, gdzie można je uzyskać.
- Z czym mierzy się rodzic, kiedy dowiaduje się o podejrzeniu depresji u swojego dziecka?
- Skuteczne sposoby prowadzenia rozmowy z rodzicem w oporze
- Rola rodzica w procesie zdrowienia dziecka
- Omówienie form pomocy (psychoterapia indywidualna, grupowa, rodzinna, farmakoterapia)
- Przedstawienie miejsc, gdzie rodzic i dziecko może uzyskać pomoc (proponuję udostępnianie uczestnikom w materiałach poszkoleniowych spisu ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży).
Uczeń w pandemii. Jak rozpoznać trudności i wspierać w szkole? 45 min (+15 min Q&A)
Lucyna Kicińska – pedagog, suicydolożka, terapeutka narracyjna i koordynatorka platformy „Życie warte jest rozmowy”. Od kilkunastu lat związana z organizacjami pozarządowymi specjalizującymi się w pomocy telefonicznej i online dzieciom i dorosłym w trudnych sytuacjach życiowych.
Wpływ pandemii na funkcjonowanie uczniów, najczęstsze zaburzenia psychiczne towarzyszące uczniom, sposoby reakcji tu i teraz (wypowiedzi, techniki), sposoby dostosowania procesu dydaktycznego do potrzeb psychofizycznych ucznia w kryzysie
- Omówienie badań (z wykorzystaniem przykładów zachowań) dotyczących wpływu pandemii na samopoczucie i funkcjonowanie edukacyjne uczniów
- Wskazanie najczęstszych błędów komunikacyjnych ze strony dorosłego w sytuacji podejrzenia trudności ucznia
- Omówienie zasad skutecznej komunikacji dotyczącej kryzysu
- Techniki, które warto proponować uczniom przeżywającym trudne chwile w szkole (np. ataki paniki, nadmiernie krytycznych względem siebie, samookaleczających się).
- Omówienie dostosowań, które szkoła powinna realizować na rzecz uczniów w kryzysie.
Czas trwania szkolenia: 3 godziny